יום ראשון, 6 בינואר 2008

Ein Hod Dada מאן דהוא עין הוד דאדא

מאן דהוא מ ארם נהריים היה יושב יום יום ב "קפה וולטר" שותה את יין הבית ומאזין לשיחות שמדברים בינהם אורחי בית הקפה.

ציריך, שוויץ, חדש פברואר, שנת 1916 מאן דהוא היה נוכח לדיון ערני וסוער בין קבוצת אמנים צעירים מאוכזבי מלחמות המחפשים שם לתנועת מחאה הדוגלת בהרס וערעור מוסכמות חברתיות מקובלות, הרס אמנות מסורתית ויצירת עולם מושגים חדש ללא סדר והגיון,חופש ביטוי אמנותי בנית סדר חדש המורד בקיים.

מאן דהוא, שותה את יין הבית "יקב סמדר" של הכורמים מוטי ואיריס שפירא ממשפחת מייסדי המושבה זכרון יעקב, צופה ומאזין בקשב רב לדיון הסוער המתנהל בין קבוצת האמנים שצרוף האותיות חסר המשמעות "דאדא" מאחד אותם לתנועת מחאה המשנה את אורח החיים היום יומי ב"קפה וולטר" שמו של הקפה משתנה ל "קברט וולטר" בו נערכים מופעים,מייצגים, תערוכות, ערבי מוסיקה,מחול וערבי ספרות של אמני דאדא.

קהל רב נמשך למקום המוזר הזה ומאן דהוא שהיה נחבא אל הכלים נסחף גם הוא בזרם ה דאדא והחל מגדף ומעליב את באי המועדון בסגנון דאדא במטרה לזעזע את קהל המבקרים בקברט.

ב"דאדא" מקריות,חוסר הבנה וחוסר משמעות הם ערכים ודרכי הבעה באמנות.

בשיאם של חגיגות האבסורד הוגה מאן דהוא רעיון אבסורד, הקמת כפר אמנים ברוח דאדא במקום "אתרא קדישא", מרוחק, בישראל, למרגלות הרי הכרמל שם מצויים שרידים פרה היסטורים וסימנים מתקופת האדם הקדמון. על הרי הכרמל ישבו שבט מנשה ו שבט אשר מתוך שנים עשר שבטי ישראל, על הרי הכרמל התעמת אליהו הנביא עם נביאי הבעל.

מאן דהוא הוגה את רעיון כפר אמנים למרגלות הרי הכרמל וחושב על האמן מרסל ינקו ממיסדי תנועת דאדא כמוציא לפועל של הרעיון "דאדא כפר אמנים"המבטא את אבסורד דאדא המורד והורס את הקיים .

מאן דהוא מתקרב לשולחן אמני דאדא בקברט וולטר מזמין את מרסל ינקו לשיחה על מימוש האבסורד "דאדא עין הוד" "עין הוד דאדא"

אין תגובות: